21 de ani de la susținerea primei teze de doctorat despre teologia Părintelui Stăniloae

Acum 21 de ani, în ziua Sfântului Dimitrie Izvorâtorul de Mir, la Institutul „Saint Sèrge” din Paris, Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop Ioachim îşi susţinea teza de doctorat în limba franceză, intitulată La déification de l’homme d’après la pensèe du Père Dumitru Stăniloae (Îndumnezeirea omului în gândirea părintelui Dumitru Stăniloae), aceasta fiind prima lucrare de doctorat a unui teolog ortodox român despre părintele Stăniloae.

sustinere_doctorat_ps_ioachim

Din comisia în fața căreia IPS Arhiepiscop Ioachim a susținut teza de doctorat “La déification de l’homme d’après la pensée du Père Dumitru Stăniloae” au făcut parte și profesorii Boris Bobrinskoy şi Olivier Clement.

Plecat la studii în Franţa, cu binecuvântarea PF Părinte Patriarh Daniel, pe atunci Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, IPS Arhiepiscop Ioachim a urmat, între anii 1991 – 1994, cursurile de doctorat la Institutul „Saint Sèrge” din Paris, Franţa, sub îndrumarea profesorilor: Boris Bobrinskoy şi Olivier Clement. După ce în 1991-1992 a urmat cursurile de limbă franceză la Universitatea din Sorbona, în anul 1994, la 26 octombrie 1994 şi-a susţinut teza de doctorat în limba franceză.

La îndemnul profesorului Olivier Clément, Înaltpreasfinţia Sa a ales să aprofundeze teologia părintelui Dumitru Stăniloae, şi să scrie, sub îndrumarea renumitului teolog francez, prima teză de doctorat realizată de un teolog ortodox român despre unul dintre cele mai importante capitole ale operei Părintelui, îndumnezeirea omului.

Apărută la doar un an de la trecerea la cele veşnice a Părintelui Dumitru Stăniloae (5 octombrie 1993), în ziua onomasticii Sale, când Biserica face pomenirea Sfântului Dimitrie Izvorâtorul de mir, în data de 26 octombrie 1994, IPS Arhiepiscop Ioachim a susţinut public prima teză de doctorat dedicată operei ilustrului teolog român.

„S-au scris foarte multe lucrări despre opera Părintelui Dumitru Stăniloae şi se vor mai scrie, dar eu rămân cu bucuria şi impresiile profunde pe care prezenţa şi elocinţa marelui teolog le-au sădit în fiinţa mea, dar şi cu cinstea de a fi fost primul care a scris o teză de doctorat abordând unul dintre capitolele principale ale înaltei sale teologii. Sper că şi prin aceasta am adus smerita mea contribuţie la evocarea celui care şi-a înscris numele în panteonul gândirii teologice universale prin excepţionala sa operă, dar şi prin viaţa sa exemplară de preot şi dascăl de teologie. Trebuie, într-adevăr, ca persoana şi opera Părintelui Stăniloae să fie cunoscute de câţi mai mulţi teologi, nu numai cei de azi, ci mai ales de generaţiile care vor veni după noi.”declară IPS Arhiepiscop Ioachim.
coperta_teza_de_doctorat

La Editura Filocalia, a Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, a apărut, în anul 2013, cea de a doua ediţie a lucrării.

La 20 de ani de la susţinerea lucrării şi la 10 de la prima ediţie – publicată la Editura Trinitas din Iaşi, cu binecuvântarea actualului patriarh al Bisericii Ortodoxe Române – la Editura Filocalia, a Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, a apărut, în anul 2013, cea de a doua ediţie a acestei lucrări. Această ediţie, mai mult decât un omagiu şi o reeditare, aduce în atenţia cititorilor o bibliografie actualizată a lucrărilor apărute de-a lungul anilor și care cuprind gândirea teologică a părintelui profesor Dumitru Stăniloae. Scrisă şi editată în limba franceză, lucrarea capătă un plus de valoare, fiind şi o operă de creaţie, căutând şi aflând limbajul optim în redarea gândirii teologice a pr. Stăniloae într-o limbă de circulaţie internaţională accesibilă creştinilor din Occident.

Aşa cum remarca dl Marius Manta, redactor Revista „Ateneu”, în recenzia volumului apărut în 2013 la Editura Filocalia: „Lucrarea La déification de l’homme d’après la pensée du Père Dumitru Stăniloae va trebui percepută drept un exemplu fericit de a recompune pentru Occident imaginea nedeformată a sistemului de valori impus de Dumitru Stăniloae. Teza de doctorat a Preasfinţitului Ioachim Băcăuanul, susţinută la Paris şi redactată în franceză, a fost prima lucrare dedicată publicului occidental ce avea drept menire familiarizarea Vestului cu inedita capacitate de înţelegere şi trăire a Adevărului nemediat.”

Şi pentru că luna aceasta s-au împlinit 22 de ani de la trecerea la cele veşnice a Părintelui Dumitru Stăniloae, remarcăm, nu în ultimul rând, că în această lucrare – scrisă acum mai bine de 20 de ani – IPS Arhiepiscop Ioachim sustinere_doctorat_ps_ioachim_copy1a ales să vorbească despre pr. Stăniloae ca „părintele Dumitru Teologul”:

„Cine ar putea spune azi că Sf. Vasile cel Mare aparţine Capadocienilor, că Sf. Grigorie Palama aparţine grecilor sau Sf. Serafim de Sarov ruşilor? Sunt Părinţi ai Bisericii Universale. În acelaşi fel, ar fi nedrept faţă de părintele Stăniloae să nu îl numim „Părinte al tuturor”, „Părinte al Bisericii Universale”. Şi pentru că face parte deja din Biserica triumfătoare, de ce să nu îl numim „Sf. Dumitru Teologul”? Nu este o afirmaţie pripită sau fără temei şi nici o tentativă de canonizare, căci nu suntem noi cei care decidem sfinţenia cuiva, ci propria sa operă, în colaborare cu Dumnezeu. A acorda cuiva numele de sfânt se înscrie pe linia unei tradiţii îndelungate, foarte stricte şi plină de precauţii, care, din primele secole ale erei creştine, a marcat drumul credinţei noastre, prin recunoaşterea unor „sfinţi teologi”. Aşteptăm proba timpului şi decizia Bisericii pentru a trage concluzii, dar, pentru că nici un canon nu spune cât timp trebuie să treacă pentru aceasta, noi suntem cei care trebuie să mărturisim. Pentru noi, pr. Stăniloae a fost ca un instrument muzical inspirat de Duhul Sfânt, prin care respiră sfinţenia vieţii. Părinte Dumitru, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!”IPS Arhiepiscop Ioachim.

Citeste si...