Atelier anti-bullying pentru copiii Centrului OSANA din Protoieria Bacău
În Parohia „Intrarea Domnului în Ierusalim”, Bacău, Ziua copilului s-a desfăşurat pe cuprinsul mai multor zile. Având în vedere că 1 iunie anul acesta a fost miercuri, iar vacanţa mare încă nu a început, bucuria inocenţei a fost serbată prin mai multe activităţi. Duminică 29 mai, beneficiarii Centrului Osana au început un curs gratuit de badminton, iar cei mai talentaţi sunt deja „sub lupa” Cluburilor de badminton de performanţă.
Miercuri 1 iunie, copiii au citit Acatistul Sfântului Stelian şi au mulţumit Bunului Dumnezeu pentru reuşita lor de a câştiga premiul 1 în cadrul Concursului Național Catehetic organizat de Patriarhia Română: „Rugăciunea în viaţa mea.” În aceeaşi zi au urmărit şi filmuleţele realizate în timpul activităţilor, iar pozele i-au amuzat, reamintindu-le copiilor momente deosebite petrecute în biserică.
Centrul OSANA fiind proiectat ca o Şcoală de Dumnică doreşte să creeze acea legătură între biserică şi copiii de toate vârstele, dar să confere şi un timp de calitate la care pot participa şi părinţii doritori. Cel mai inedit curs de până acum a fost atelierul Anti-bullying, intitulat „Tăcerea favorizează bullyingul, strigă tare împotriva violenței” desfăşurat duminică, pe 5 iunie. Putem afirma că generaţia de copii care au prins Şcoala on-line, nu au avut timpul necesar de socializare şi poate multe prietenii nu s-au legat cum ar fi şi firescul lucrurilor, la petrecerea împreună a mai multor ore zilnic, ajungându-se la o oarecare reticenţă în ceea ce priveşte socializarea celor mici.
De aceea acest atelier a fost ca un cadou oferit copiilor prin intermediul părintelui protoiereu Eugen-Ciprian Ciuche, alături de părintele secretar Ciprian Olteanu, care au vorbit copiilor despre amploarea și consecințele acestui fenomen. Menirea preoților care au vorbit elevilor despre „bullying” a fost conștientizarea și diminuarea fenomenului, explicând totodată beneficiul făcut celor din jur prin intervenirea în astfel de situații pentru posibilele victime. De asemenea, beneficiul se extinde și spre agresor, făcându-l pe acesta să constate greșala, iar mai apoi să o îndrepte, devenind astfel un prieten al colegilor săi.
Un moment inedit al zilei l-a reprezentat „Povestea lui Paul”. În cadrul acestui exercițiu practic copiii au putut observa rănile sufletești care rămân în conștiința și memoria victimelor prin vorbele urâte pe care le adresăm. Mai apoi, după ce a intervenit părerea de rău, tinerii au fost rugați să lipească bucățile mai înainte rupte. Astfel au putut vedea că vorbele spuse din răutate produc durere și răni, iar atunci când dorim să reparăm, de cele mai multe ori nu reușim sa tămăduim în mod real durerea provocată, asemenea bucăților de hârtie care nu se mai potriveau.
Prin scurtele metraje tematice, jocuri de rol, povești terapeutice și dialogul inițiat, tinerii au putut înțelege în primul rând acest fenomen, iar mai apoi au reușit să conștientizeze că în orice circumstanță s-ar afla – agresor, victimă său spectator – trebuie să intervină prompt pentru stoparea violenței de tip bullying. Tot prin intermediul acestor mijloace nonformale de învățare, elevii au înțeles și suferința pe care o provoacă un comportament violent atât fizic, cât și verbal.
Prin jocuri interactive, ce au durat de la 11:00 la 14:30, sentimentele copiilor au trecut de la tristeţe la bucurie, de la frică şi intimidare la compasiune şi altruism. Prin decuparea de bucăţele din corpul de hârtie al lui Paul, s-a ajuns la concluzia că, aşa cum nici un scotch nu îl mai poate să fie ca la început, la fel nici un „Imi pare rău” nu mai aduc la starea cea dintâi pe victima bullyingului.
La finalul întâlnirii copiii au primit diplome pentru participarea la Concursul Naţional Catehetic „Rugăciunea în viaţa mea”, şi alături de un dulce mult dorit au plecat şi cu soluţia zilei: CEI 3 S (Spune-i! Spune-l! Supune-l!). De acum copiii ştiu cum ar trebui să reacţioneze, cum ar trebui să aplaneze lucrurile scăpate de sub control şi cui trebuie să se adreseze pentru a semnala apariția acestui fenomen.